top of page

Vi er midt i krigen

  • Forfatterens bilde: Lasse Nikolaisen
    Lasse Nikolaisen
  • for 12 timer siden
  • 2 min lesing

Det som skjer i Ukraina er nært. Jeg har skrevet romanen Han var krigen med den nære konflikten som bakteppe. Jeg risikerer at jeg selv blir krigen, siden vi er midt i den.


"I en stadig mer urolig verden er det ikke overraskende at krig er et tema som stadig opptar norske forfattere. Noe overraskende er det kanskje likevel at det fremdeles er andre

verdenskrig som dominerer som utgangspunkt." Dette skrev Kulturrådet i sin rapport for innkjøpsordningen i 2025.

Hvorfor skrives det ikke mer samtidslitteratur om dagens konflikter? Kan det være at min hovedperson Pavel er inne på noe når han sier:"Men det var så mye som ble sagt, og det forandret seg hele tiden. Det han hadde lært på skolen, stemte ikke lenger. Den nære historien var fortsatt politikk."


Vi vet hvordan 2. verdenskrig endte, stort sett, det tok litt tid før alt kom for en dag, og noe er kanskje fortsatt ukjent. Det er stort sett trygt å skrive om den, men selv der gnistrer det i blant.


Når jeg skriver en roman om krigen som skjer rundt oss nå, så er det ikke om politikk eller krigens gang, skurker eller helter. Jeg har skrevet om det som skjer i alle kriger. Den splitter, den forenkler til vinner og taper, onde og gode, til oss og dem. Slik var det i 1. verdenskrig, 2. verdenskrig og sånn er det nå. Den som var venn i går er fiende i dag, uansett om han peker på deg med et våpen, skriver en bok, synger eller maler.


Noen synes det er et paradoks at jeg som er utdannet ved Krigsskolen ikke ser mer logisk på krigen som middel. Dette sitatet fra Tolstojs Krig og Fred dukker opp i boka:

Krigens mål er å slå folk i hjel, og midlene er spionasje, forræderi, plyndring, løgn og knep under navn av krigslist. Og krigerstandens seder? Lediggang, råskap, liderlighet og drukkenskap. Og ikke mindre er krigerstanden den meste aktede. Alle monarker, med unntak av den kinesiske,

går med militær uniform, og den som har drept flest mennesker får den høyeste belønning.


Han var krigen er allerede i forhåndssalg på nett hos Ark og Norli. Det trykkes 400 eksemplarer i disse dager, klar til utsendelse15. august. Midt håp er at du bestiller allerede nå, og bruker august til å lese den. Ved godt forhåndssalg får den oppmerksomhet i bokhandelen og kanskje plass i den fysiske hylla, og kan selges til etternølerne 😀.


Jeg er spent på hvordan dere reagerer på boka. Denne uka gleder vi oss over fotball, helter, roing og viking-estetikk i Boston og New Jersey. Mye nærmere oss dør det friske folk hver time, familier mister sine, og fiendskap vil prege Europa i mange tiår, uansett hvordan krigen ender. Jeg har skrevet en roman om krigen sett fra dem som ikke deltar, men som blir en del av den uansett.









 
 
 

Siste innlegg

Se alle
Lukk øynene og tell til ti

Denne gangen deler jeg en tekst som ble til etter besøk i Oslo en januarkveld. Vil du få nyhetsbrev fra meg, uavhengig av hva sosiale medier viser og ikke viser? Jeg deler tekster, akvareller, boklan

 
 
 

Kommentarer


bottom of page